Monday, 2 April 2012

Cerita Malang Pagi Jumaat 2

Kejadian berlaku di LDP betul-betul berhadapan dengen pusat membeli belah terkemuka One Utama. Jadi Balai polis yang paling hampir ialah Balai Polis Taman Tun Dr Ismail.


Wa dan cha ya nun alip bodo tu sampai balai polis dalam pukul 7.45 pagi. Dalam perjalanan ke balai polis tu hati wa panas lagi sebenanya. Panas ngan Sorento dan mangkuk hayun 4wd blakang yang memblahkan diri begitu saja tanpa kesan. Macam touch n Go lak kan.. Lepas ko touch ko go. Bukan nak kata salah lu sorang, tapi sama2 tanggung laa kan. Dah jadi ramai-ramai. Wa pulak yang nanggung kan. 

Sampai je balai polis, ada cerita lain. Wa tetibe lak teringat yang lesen memandu wa tamat dalam bulan Mac. Mula lah gelabah waktu tu. Takot giler kalau2 lah lesen wa dah mati, memang wa pun mati sama laa. Bukak wallet cek punya cek, Alhamdulillah. Tarikh lesen memandu tamat ialah pada 30 MAC 2012. Hari ni letuu.. kahkahkah.. Punya lah x cek lesen sendiri. Nasib baik ngam-ngam hari kejadian lesen mati, tapi belum mati la. Kul 12 malam karang baru mati.

Wa dan pemilik Gen2 tu masuk balai. Cerita punya cerita, polis cakap Taman Tun ni terletak dalam kawasan Kuala Lumpur. Tempat berlaku kemalangan, depan OU tu adalah Damansara. Damansara adalah kawasan Petaling Jaya. Petaling Jaya ialah daerah dalam Selangor Darul Ehsan. 

"Jadi, saya nasihatkan encik pergi buat repot kat Balai Polis Petaling Jaya, kami boleh terima repot encik. Tapi macam2 mana pun encik kene pegi sana jugak buat repot kali kedua. Jadi baik encik terus ke sana". Demikian kata-kata polis pompuan yang bertugas pagi itu. 

Adeeehhh.. Balai Polis PJ jauh kot. Kene harung jem lagi pagi-pagi camni. Wa xnak dah seksa Cik Sona wa ni jalan dalam keadaan sakit. Hidung dia dah patah, mata dia dah pecah, dahi dia dah terkopak. Kesian dia, nak tuju ke PJ. Aduhaiiii... Wa peluk Cik Sona wa kejap. Panas lagi dada dia, seolah-olah menangis mengadu kesakitan. Wa cakap kat dia,

"sabar ye sayang, kite ke PJ. Sekejaaap je. sakit pun tahan la ye. nak wat camane"...

Cik Sona wa menurunkan bunyi deruman enjin. Tanda bersetuju dengan wa barangkali.

Pas bincang ngan mamat Gen2 tu, maka menujulah kami berdua ke Bandaraya Petaling Jaya untuk melapor diri di Balai Polis Petaling Jaya.

Sesampai sana, dah dekat pukul 9 pagi. Cik Sona makin sakit, sebab dahi dia dah terluka. Kena pulak titisan hujan lebat pagi. Aduuuhhh! Wa pun turut sama rasa sakitnya. Dahi wa takpelah, sakitpun xde lah kena hujan lebat. Dahi Sona yang sakit, demi melindungi dahi tuan dia.

Wa masuk balai buat repot, tapi pemandu Gen2 tadi tak masuk-masuk. Wa nampak dia memegang fon. Kejap-kejap kol, kejap-kejap kol. Rupe-rupenya kol tu sebenarnya dari rakan-beliau advise itu ini kat dia. Dia yg pada awalnya takut dan ngaku salah, dan-dan bile masuk balai dah tukar statement. Depan wa dia ngaku yang dia salah brek tiba-tiba tade angin tade ribut. Tp depan polis dia cakap, jalan kat situ memang jem terok. KEnderaan bergerak dalam kadar 5 km/j. Tiba-tiba datang wa menghentam beliau dari belakang secara sadis. Maksudnya, wa memandu laju dalam keadaan jalanraya sesak teruk. Maksudnya lagi wa bodoh gi pecut kete laju-laju masa tu. Sohairian !

Sudahnya, wa dicaj memandu dengan cuai sehingga menyebabkan kemalangan. RM 300 kompaun kesalahan. Puiii ! Nyesal giler... Nyesal bukan sebab berlaku eksiden tu. Tapi nyesal sebab;

Pertama: Nape wa tak cepat-cepat pegi kejar Sorento belakang wa dan dapatkan nombor plet dia. Kalo dapat nombo dia, dah sah2 dia akan kene caj.

Kedua: Dah terlepas nombor Sorento, wa boleh pulak bengong xleh gi ambik nombor kereta yang paling belakang- 4WD x pasti model, sebelum beliau membelahkan diri jugak. 

Ketiga : Masa kete Gen2 depan wa tu buat pengakuan salah masa kat jalanraya lepas berlaku eksiden tu, moleknya wa pau dia siap-siap. Bincang xyah repot polis. Terus je kita setel atas jalan ni. Dah lu ngaku salah  lu baya laa.. kakakakakaa... Mengepau orang blur dan lampi memang best. Tapi hakikatnya wa lagi lampi dari mamat lampi tu...

Dipendekkan cerita, menurut siasatan polis dan berpandukan repot mamat depan tu. Wa disabitkan kesalahan. Yes, kereta depan always right. Tak apa pun, yang belakang memang salah. Dan kerana kesalahan wa, wa terpaksa menanggung kerosakan kete beliau melalui insuran wa. Cik Sona kesayangan wa terpaksa bermalam di wad menjalani pembedahan dahi, mata, bibir, gigi, hidung, dan punggung serta tulang-tulang dalaman. Sekurang2nya untuk tempoh sebulan paling cepat terpaksalah wa merindui dia. Mungkin juga lebih. Tapi mintak-mintak laa awal sikit. Aminnnnn.. 

*tak tahan menanggungg rindu. asyik nak nitis air mata je ingatkan Cik Sona. Tiap kali bukak pintu rumah tengok dia tiada di parkir... iskkk iskkkkkkk ;-(

...................

3 comments:

  1. oloh kesiannya... boleh pulak mamat gen 2 tu tukar statement tetiba... tapi tu la, kadang2 orang yg sebangsa dengan kita pun perangai macam hapa, inikan pula bangsa lain..

    dan lebih kepada attitude orang sebenarnya.. tak kira apa jua bangsa..tapi bila melibatkan duit ni, mata tiba-tiba boleh jadi berpinar-pinar dihasut setan..

    btw, bertabahlah... laki nangis tu coooolll... haha (isk tak baik gelakkan orang dalam kesusahan)

    dan semoga dipermudahkan segala yang lain...

    ReplyDelete
  2. itu la pasal.. boleh pulak tuka stetmen...

    ujian kan azma.. nak wat camane, sume org ada ujian masing2.bgantung pd diri masing2 camane nk uruskan ujian tu.. lulus ke gagal..

    btw, cool eh.. hahaha....

    ReplyDelete
  3. cool jugak kut.. sebab susah nak tengok laki nangis..huhu

    ReplyDelete