Friday, 30 March 2012

Cerita Malang Pagi Jumaat

30 Mac 2012, mungkin wa boleh catatkan dalam diari hidup wa. 

Seawal jam 6.45 pagi, jiwa wa berkobar-kobar menuju ke tempat kerja demi kelangsungan agama, bangsa dan tanah air tercinta. Jarang wa bertolak awal sebegini. Setelah menerima text dari cik tunang kesayangan berbunyi "nty p skolah elok2 ye", wa memulas kunci Proton Persona Elegance Chiffon Green kesayangan wa membelah titisan hujan pagi keluar dari kawasan perumahan aman permai wa. Dah berhari-hari sebenarnya Cik Sona wa ni tak gerak. Asyik gerakkan jentera dua roda Lagenda merah membara ni aje. Naik jentera dua roda, selalunya wa akan keluar pukul 7 sebab tak ada motif sebenaenya kalau keluar awal2. Dan hari ini, opsyen awal itu terpaksa wa pilih memandangkan bumi sangat basah dengan titisan nikmat dari langit. Jentera dua roda tak mampu melindungi tubuh badan wa dari kekuyupan..

Lebuhraya Damansara-Puchong

6.50 pagi, wa berhenti di Stesen minyak milik penuh kerajaan Malaysia berstatus GLC iaitu Petroliam Nasional Berhad atau nama pendeknya PETRONAS, hasil idea Allahyarham Tun Abdul Razak, mertua kepada Datin Seri Rosmah Mansur merangkap mertua bersama, Datin Norjuma Habib Mohamed. Isi minyak cukup untuk tempoh seminggu. Wa mulakan kembali perjalanan kira-kira jam 6.55 sambil melayan gelagat Nabil, Kenchana Dewi, dan Halim Othman di Suria FM.

6.57 pagi, hujan lebat masih belum menunjukkan tanda-tanda ia akan reda. Wa ambik lane paling kanan sebab lane tu paling clear kereta x banyak lagi. Ye la kan, belum pukul 7, Lebuhraya Damansara-Puchong masih belum Hell dia punya kesesakkannya. Pukul 7, lane kanan memang lancar. Pemanduan berpurata 50km/jam sudah memadai dikala hujan lebat sebegini. Wa follow sebijik Proton Gen2 kaler biru muda dengan kelajuan sama ngan wa. Entah macam mana, tetiba Gen2 kat depan wa ni brek mengejut sedangkan di depan beliau tidak ada apa-apa halangan hatta lampu isyarat, kereta berhenti mahupun kambing yg sedang melintas. Memang tak ada apa-apa, tp yang dia gi brek ngejut tu wa tak pasti la apa motifnye. Mungkin kaki kanan pemandunya digigit semut api secara tiba-tiba mungkin. Atau ada lipas dalam seluar beliau...

Dipendekkan cerita, isyarat lampu brek terang benderang dari Gen2 membuatkan mata ma terbeliak lantas menghantar mesej kepada otak yang secara automatiknya menghantar isyarat melalui saraf2 neuron kepada kaki kanan wa untuk segera menekan pedal brek secara serius... Mau sound effect??? Sreeeeetttttttttttttt...Disk ABS mencengkam kemas kedua2 roda depan Cik Sona wa, sambil dibantu oleh 2 drum pada brek belakang... Sreeeeeeeeeeeettttttt !!!!!!.... Alhamdulillah, lagi 5 inci kot, Sik Sona wa mau hentam sama dia punya Gen2... DUMMMMMMMM !!!!!

Astaghfirullah.... rupanya kat belakang wa ada sebijik jentera besar bernama Kia Sorento turut melalui situasi yg sama. DUMMM yg pertama rupenya bukanlah bunyian dari Cik Sona wa. Itu dari belakang.. Kemudian, DUMMMMMMM !!! yang kedua. Haaa, yang ini baru lah Cik Sona wa cium bontot Gen2 biru muda kat depan. Astaghfirullahhhhh.. Sekali lagi beristghfar... Tapi kan, secara jujurnya, lepas wa beristighfar yang kedua tu, mulut ada mengeluarkan perkataan tak elok untuk tontonan kanak-kanak. Wa berniat secara ikhlas mahu memaki hamun Sorento belakang dan Gen2 depan. Sambil menundukkan kepala untuk mengutip talipon, GPS dan barang2 wa yang berselerak, sambil itu juga mulut wat menututurkan kata-kata dari syaitan berbaur hasutan. Mungkin itu dosa wa, belum sempat wa angkat kepala nak bukak pintu kereta, ada satu lagi bunyi, sreeeeeetttttttttttttttt DUUUUMMMM !!!!. Disusuli dengan bunyi ADUH !!!, terpacul dari bibir wa. Ini dahi sudah hentak ini stereng. Rupenye kan, belakang wa ada lagi dua kenderaan sedang berhentakkan sesama sendiri. Wa??? Ok kos bin kompem laa Cik Sona wa jadi sandwich.. pernah tengok sandwich kannn..camane campuran telur kat tengah tu dihimpit oleh roti gardenia, camtu laa jugak wa punya Cik Sona kena himpit..

Adeeeehhhh.. Wa blur, wa pening, wa bengong, wa gelap, wa xleh pikir, wa tak tau nak buat apa. Wa perlukan sekurang-kurangnya 3-4 minit untuk menstabilkan fungsi medula oblungata dalam kepala otak wa.   Terasa kehangatan dari dahi cantik wa nih.. sentuh2 tada darah. Tapi sakit, pedih.. Tapi hati lagi pedih tau..OK, cukup 2 minit wa dah stabil. Wa mau nak bukak pintu, wa terpandang wa punya side mirror. Dengan tanpa segan silunya Sorento belakang wa membelahkan diri meninggalkan wa dan Gen2 depan dalam keadaan tertanya-tanya. Serius, wa bengong masa tu.

Depan

Orang tua pesan, kalau berlaku kemalangan, bende pertama yg kita kene tengok ialah nombo plat kenderaan yg terlibat. Ha, itu yang gagal wa amalkan. Serius, wa tak pernah mengalami kemalangan. Baik motosikal mahupun kereta. Calar-balar sikit, termakan divider sikit2 memang tak pernah hatta sebesar kuman sekalipun. Naik moto terbalik wili ke wikang ke baring tanah ke memang wa tak pernah.. Itu pasal laa wa bengong secara serius bile berlaku kejadian tadi. Wa taktau nak buat apa. My first time kate oram..

Skrg dah tinggal berdua. Wa dan cha ya nun alip yg bawak kete gen2 depan. Muka mamat tu sangat skema (bayangkan rambut belah tepi, seluar atas pusat). kuar dari kete dengan muka ketakutan. Cakap tak berapa betul. Ye laa, dia bukan orang melayu. TErgagap-gagap. Yang wa paham dua tiga patah ayat je. "sori, sori, sori, my mistake"... 

"ok, lu dah ngaku lu salah. cantek laa... Camni laa bro, wa takmau gaduh-gaduh. Benda nak jadi. Cume wa nak tau, pasal apa lu brek tiba-tiba tada angin tada ribut?", wa memulakan bicara sopan.

"sori, sori, sori. I, i, i, i tak tau.. Kereta depan, depan, depan, suddenly mau masuk right lane. I tak, tak, tak, sempat.... tak sempat..." beliau memulakan hujah membela diri.

"hmmm, kepala hotak berjambul lu ada keta mau masuk kanan..Bro, dah laa. Sikalang ni macam mana mau setel?", wa memendekkan perdebatan sia-sia kerana baju dah mula kuyup. Hasil hujah tarakkk..

"ikut, ikut, ikutt, ikut u laa. I tak tau". Beliau juga mengambil pendekatan berhemah menurut saja cadangan dari wa. Mungkin juga kerana beliau sangat lurus walaupon beliau yg sepatutnya memarahi wa sebab wa dari belakang. Ikut rules wa jugak yg salah.

"Ok laa bro. Camni la, kite gi balai wat repot. Duk sini lama2 nyusahkan orang je, tambah jem kat jalan.." kata putus dari wa..

"OK i follow..."

*wa sambung nanti... tetibe wa tacing teringatkan my cik sona.. Tacing juge teringatkan kerisauan yg melanda cik tunang wa =(. Kesian dia, sampai nangis2... B x apa2 laa.. Dun worry.... =) * 

AKAN BERSAMBUNG

No comments:

Post a Comment