Monday, 19 March 2012

Cerita Kopiah



Menurut sang Wikipedia, Dalam Islam  kopiah atau Kufi atau juga dikenali sebagai ketayap merujuk kepada sejenis penutup kepala. Menutup kepala bagi lelaki hukumnya sunat, dan memakai kopiah adalah salah satu cara yang mudah untuk mendapat pahala free dengan syarat ia bukannya dipakai dengan niat menunjuk yg kita ni warak atau baik..

Ia adalah sunat dan juga merupakan pakaian Rasulullah SAW. Selalu juga pemakaian kopiah dikenakan di dalam lilitan serban iaitu dengan cara melilitkan serban pada kopiah..

Cerita pasal kopiah, memang banyak kebaikan memakai kopiah ni. Selain dilindungi dari syaitan yang bertenggek di atas kepala.

Wa mau cerita kisah kopiah wa dan kawan2 wa...

Suatu hari yang ceria, wa dan 2 orang kawan wa ke sebuah pusat membeli belah bebas cukai di negeri Cik Siti Wan KEmbang. SHoping segala bagai dari toto, selipar, kasut, jersi, dan buah-buahan. Time nak balik tu kamiorang terlalu depan kedai jual barang2 semayang. Usha punya usha, dapat tau yang harga kopiah kat situ sangat murah jika nak dibandingkan dengan harga jualan di Lembah Klang. Dah la canti. Tanpa pikir panjang, kamiorang pun beli sorang satu.

Lepas beli xnak la buh dalam plastik. Takut struktur dia rosak, jadi kamiorang pun memakainya di atas kepala tanpa sebarang pakatan mahupun komplot. Pemaikaian itu juga adalah semata-mata tidak mahu struktur ia rosak. Teroslah kamiorang masuk dalam kereta.

Mahu keluar dari bandar bebas cukai tersebut, kamiorang dan mereka-mereka orang yang lain harus melalui atau melepasi satu sekatan oleh pihak Kastam. Mau cek barang-barang belian.. Semua kereta tak terkecuali dari pemeriksaan Kastam dan diharuskan mereka membuka but kereta masing-masing untuk memudahkan pemeriksaan pihak berkuasa..

Part yang paling best nye bila sempai giliran kereta kamiorang. X sempat lagi wa selaku drebar mahu menurunkan tingkap demi mendengar arahan pihak berkuasa, pihak berkuasa yang mewakilkan seorang pegawai bertugas memberi senyuman awal kepada kamiorang disusuli angkatan tangan beliau menunjukkan arah jalan terus... waaaaaaa.... pakai kopiah punya pasal. Sejuk ati pegawai tengok.....x payah cek kereta !!!

Walaupun tanpa niat nak pakai sangat...

No comments:

Post a Comment