Friday, 30 March 2012

Cerita Malang Pagi Jumaat

30 Mac 2012, mungkin wa boleh catatkan dalam diari hidup wa. 

Seawal jam 6.45 pagi, jiwa wa berkobar-kobar menuju ke tempat kerja demi kelangsungan agama, bangsa dan tanah air tercinta. Jarang wa bertolak awal sebegini. Setelah menerima text dari cik tunang kesayangan berbunyi "nty p skolah elok2 ye", wa memulas kunci Proton Persona Elegance Chiffon Green kesayangan wa membelah titisan hujan pagi keluar dari kawasan perumahan aman permai wa. Dah berhari-hari sebenarnya Cik Sona wa ni tak gerak. Asyik gerakkan jentera dua roda Lagenda merah membara ni aje. Naik jentera dua roda, selalunya wa akan keluar pukul 7 sebab tak ada motif sebenaenya kalau keluar awal2. Dan hari ini, opsyen awal itu terpaksa wa pilih memandangkan bumi sangat basah dengan titisan nikmat dari langit. Jentera dua roda tak mampu melindungi tubuh badan wa dari kekuyupan..

Lebuhraya Damansara-Puchong

6.50 pagi, wa berhenti di Stesen minyak milik penuh kerajaan Malaysia berstatus GLC iaitu Petroliam Nasional Berhad atau nama pendeknya PETRONAS, hasil idea Allahyarham Tun Abdul Razak, mertua kepada Datin Seri Rosmah Mansur merangkap mertua bersama, Datin Norjuma Habib Mohamed. Isi minyak cukup untuk tempoh seminggu. Wa mulakan kembali perjalanan kira-kira jam 6.55 sambil melayan gelagat Nabil, Kenchana Dewi, dan Halim Othman di Suria FM.

6.57 pagi, hujan lebat masih belum menunjukkan tanda-tanda ia akan reda. Wa ambik lane paling kanan sebab lane tu paling clear kereta x banyak lagi. Ye la kan, belum pukul 7, Lebuhraya Damansara-Puchong masih belum Hell dia punya kesesakkannya. Pukul 7, lane kanan memang lancar. Pemanduan berpurata 50km/jam sudah memadai dikala hujan lebat sebegini. Wa follow sebijik Proton Gen2 kaler biru muda dengan kelajuan sama ngan wa. Entah macam mana, tetiba Gen2 kat depan wa ni brek mengejut sedangkan di depan beliau tidak ada apa-apa halangan hatta lampu isyarat, kereta berhenti mahupun kambing yg sedang melintas. Memang tak ada apa-apa, tp yang dia gi brek ngejut tu wa tak pasti la apa motifnye. Mungkin kaki kanan pemandunya digigit semut api secara tiba-tiba mungkin. Atau ada lipas dalam seluar beliau...

Dipendekkan cerita, isyarat lampu brek terang benderang dari Gen2 membuatkan mata ma terbeliak lantas menghantar mesej kepada otak yang secara automatiknya menghantar isyarat melalui saraf2 neuron kepada kaki kanan wa untuk segera menekan pedal brek secara serius... Mau sound effect??? Sreeeeetttttttttttttt...Disk ABS mencengkam kemas kedua2 roda depan Cik Sona wa, sambil dibantu oleh 2 drum pada brek belakang... Sreeeeeeeeeeeettttttt !!!!!!.... Alhamdulillah, lagi 5 inci kot, Sik Sona wa mau hentam sama dia punya Gen2... DUMMMMMMMM !!!!!

Astaghfirullah.... rupanya kat belakang wa ada sebijik jentera besar bernama Kia Sorento turut melalui situasi yg sama. DUMMM yg pertama rupenya bukanlah bunyian dari Cik Sona wa. Itu dari belakang.. Kemudian, DUMMMMMMM !!! yang kedua. Haaa, yang ini baru lah Cik Sona wa cium bontot Gen2 biru muda kat depan. Astaghfirullahhhhh.. Sekali lagi beristghfar... Tapi kan, secara jujurnya, lepas wa beristighfar yang kedua tu, mulut ada mengeluarkan perkataan tak elok untuk tontonan kanak-kanak. Wa berniat secara ikhlas mahu memaki hamun Sorento belakang dan Gen2 depan. Sambil menundukkan kepala untuk mengutip talipon, GPS dan barang2 wa yang berselerak, sambil itu juga mulut wat menututurkan kata-kata dari syaitan berbaur hasutan. Mungkin itu dosa wa, belum sempat wa angkat kepala nak bukak pintu kereta, ada satu lagi bunyi, sreeeeeetttttttttttttttt DUUUUMMMM !!!!. Disusuli dengan bunyi ADUH !!!, terpacul dari bibir wa. Ini dahi sudah hentak ini stereng. Rupenye kan, belakang wa ada lagi dua kenderaan sedang berhentakkan sesama sendiri. Wa??? Ok kos bin kompem laa Cik Sona wa jadi sandwich.. pernah tengok sandwich kannn..camane campuran telur kat tengah tu dihimpit oleh roti gardenia, camtu laa jugak wa punya Cik Sona kena himpit..

Adeeeehhhh.. Wa blur, wa pening, wa bengong, wa gelap, wa xleh pikir, wa tak tau nak buat apa. Wa perlukan sekurang-kurangnya 3-4 minit untuk menstabilkan fungsi medula oblungata dalam kepala otak wa.   Terasa kehangatan dari dahi cantik wa nih.. sentuh2 tada darah. Tapi sakit, pedih.. Tapi hati lagi pedih tau..OK, cukup 2 minit wa dah stabil. Wa mau nak bukak pintu, wa terpandang wa punya side mirror. Dengan tanpa segan silunya Sorento belakang wa membelahkan diri meninggalkan wa dan Gen2 depan dalam keadaan tertanya-tanya. Serius, wa bengong masa tu.

Depan

Orang tua pesan, kalau berlaku kemalangan, bende pertama yg kita kene tengok ialah nombo plat kenderaan yg terlibat. Ha, itu yang gagal wa amalkan. Serius, wa tak pernah mengalami kemalangan. Baik motosikal mahupun kereta. Calar-balar sikit, termakan divider sikit2 memang tak pernah hatta sebesar kuman sekalipun. Naik moto terbalik wili ke wikang ke baring tanah ke memang wa tak pernah.. Itu pasal laa wa bengong secara serius bile berlaku kejadian tadi. Wa taktau nak buat apa. My first time kate oram..

Skrg dah tinggal berdua. Wa dan cha ya nun alip yg bawak kete gen2 depan. Muka mamat tu sangat skema (bayangkan rambut belah tepi, seluar atas pusat). kuar dari kete dengan muka ketakutan. Cakap tak berapa betul. Ye laa, dia bukan orang melayu. TErgagap-gagap. Yang wa paham dua tiga patah ayat je. "sori, sori, sori, my mistake"... 

"ok, lu dah ngaku lu salah. cantek laa... Camni laa bro, wa takmau gaduh-gaduh. Benda nak jadi. Cume wa nak tau, pasal apa lu brek tiba-tiba tada angin tada ribut?", wa memulakan bicara sopan.

"sori, sori, sori. I, i, i, i tak tau.. Kereta depan, depan, depan, suddenly mau masuk right lane. I tak, tak, tak, sempat.... tak sempat..." beliau memulakan hujah membela diri.

"hmmm, kepala hotak berjambul lu ada keta mau masuk kanan..Bro, dah laa. Sikalang ni macam mana mau setel?", wa memendekkan perdebatan sia-sia kerana baju dah mula kuyup. Hasil hujah tarakkk..

"ikut, ikut, ikutt, ikut u laa. I tak tau". Beliau juga mengambil pendekatan berhemah menurut saja cadangan dari wa. Mungkin juga kerana beliau sangat lurus walaupon beliau yg sepatutnya memarahi wa sebab wa dari belakang. Ikut rules wa jugak yg salah.

"Ok laa bro. Camni la, kite gi balai wat repot. Duk sini lama2 nyusahkan orang je, tambah jem kat jalan.." kata putus dari wa..

"OK i follow..."

*wa sambung nanti... tetibe wa tacing teringatkan my cik sona.. Tacing juge teringatkan kerisauan yg melanda cik tunang wa =(. Kesian dia, sampai nangis2... B x apa2 laa.. Dun worry.... =) * 

AKAN BERSAMBUNG

Monday, 19 March 2012

Cerita Kopiah



Menurut sang Wikipedia, Dalam Islam  kopiah atau Kufi atau juga dikenali sebagai ketayap merujuk kepada sejenis penutup kepala. Menutup kepala bagi lelaki hukumnya sunat, dan memakai kopiah adalah salah satu cara yang mudah untuk mendapat pahala free dengan syarat ia bukannya dipakai dengan niat menunjuk yg kita ni warak atau baik..

Ia adalah sunat dan juga merupakan pakaian Rasulullah SAW. Selalu juga pemakaian kopiah dikenakan di dalam lilitan serban iaitu dengan cara melilitkan serban pada kopiah..

Cerita pasal kopiah, memang banyak kebaikan memakai kopiah ni. Selain dilindungi dari syaitan yang bertenggek di atas kepala.

Wa mau cerita kisah kopiah wa dan kawan2 wa...

Suatu hari yang ceria, wa dan 2 orang kawan wa ke sebuah pusat membeli belah bebas cukai di negeri Cik Siti Wan KEmbang. SHoping segala bagai dari toto, selipar, kasut, jersi, dan buah-buahan. Time nak balik tu kamiorang terlalu depan kedai jual barang2 semayang. Usha punya usha, dapat tau yang harga kopiah kat situ sangat murah jika nak dibandingkan dengan harga jualan di Lembah Klang. Dah la canti. Tanpa pikir panjang, kamiorang pun beli sorang satu.

Lepas beli xnak la buh dalam plastik. Takut struktur dia rosak, jadi kamiorang pun memakainya di atas kepala tanpa sebarang pakatan mahupun komplot. Pemaikaian itu juga adalah semata-mata tidak mahu struktur ia rosak. Teroslah kamiorang masuk dalam kereta.

Mahu keluar dari bandar bebas cukai tersebut, kamiorang dan mereka-mereka orang yang lain harus melalui atau melepasi satu sekatan oleh pihak Kastam. Mau cek barang-barang belian.. Semua kereta tak terkecuali dari pemeriksaan Kastam dan diharuskan mereka membuka but kereta masing-masing untuk memudahkan pemeriksaan pihak berkuasa..

Part yang paling best nye bila sempai giliran kereta kamiorang. X sempat lagi wa selaku drebar mahu menurunkan tingkap demi mendengar arahan pihak berkuasa, pihak berkuasa yang mewakilkan seorang pegawai bertugas memberi senyuman awal kepada kamiorang disusuli angkatan tangan beliau menunjukkan arah jalan terus... waaaaaaa.... pakai kopiah punya pasal. Sejuk ati pegawai tengok.....x payah cek kereta !!!

Walaupun tanpa niat nak pakai sangat...

Thursday, 1 March 2012

Cerita Benar Isteri Zalim


Lama benar saya tidak berjumpa dengan Ariffin. Rasanya sudah lebih Tujuh tahun sejak kawan lama saya itu di arahkan mengajar di Johor. Kerana itulah, apabila dia datang ke pejabat saya pagi itu, saya Merasa terlalu seronok.

“Eh, makin kurus nampak. Diet ke?” kata saya setelah mempersilakannya Duduk.

“Tak adalah. biasa la cikgu, kan sekarang ni macam-macam kerja. Kurikulumlah, kokurikulumlah, sukanlah. badan gemuk pun boleh jadi Tinggal tulang,” balas Arifin.

“Tengok ni ustaz, baju pun dah menggelebeh. Seluar pun longgar,” Tambah Arifin sambil menarik lengan baju untuk menunjukkan betapa Kurusnya dia dan besarnya baju yang di pakai.

Selepas bertanya itu ini dan mengusiknya serba sedikit, saya bertanya Arifin tentang hajatnya datang menemui saya. Yalah, tiba-tiba saja Muncul, pasti ada hajat yang hendak di sampaikan.

“Orang rumah saya sakitlah, ustaz”, kata Arifin.


“Patutlah aku tengok engkau lain macam aja tadi. Ketawa pun hendak Tak hendak. Sakit apa?” saya bertanya. Agak lambat Arifin menjawab. Dia menarik nafas, kemudian meraup muka dan seterusnya bersandar di Kerusi. Setelah itu disorotnya mata saya dalam-dalam.

“Entahlah.” katanya perlahan,

” Lima tahun lalu tiba-tiba saja badan dia melepuh-lepuh. Di kaki, Paha, perut, dibelakang. penuh dengan lepuh macam orang terkena air Panas,”kata Arifin.

Tambah kawan lama saya itu, dia telah membawa isterinya, Niza, ke Serata hospital dan klinik, namun ubat yang di beri oleh doktor tidak Dapat melegakan penyakitnya.

“Sakit apa, doktor pun tak tau,”tambahnya.

“Dah pergi berubat kampung?”saya bertanya.

“Dah,tapi macam biasalah. bomoh, cakap kena buat orang, terceroboh Kawasan orang bunian., sampuk. macam-macam lagi. Duit banyak habis, Masa terbuang, tapi sakitnya tak juga sembuh,”jelas Arifin.

Malah, kata kawan saya itu, lepuh-lepuh menjadi bertambah banyak pula Hingga tubuh isterinya yang langsing menjadi sembab. Wajahnya yang Cantik juga berubah murung, kusut

“Itu masih tak mengapa ustaz. Yang menambahkan kebimbangan saya, Setelah beberapa lama, lepuh-lepuh itu bertukar pula jadi gerutu dan Berbintil-bintil macam katak puru,” tambah Arifin.

Akibatnya, sekali lagi Niza menderita kerana selepas tubuhnya hodoh Akibat sembab, seluruh kulitnya yang dulu licin menjadi jelik. Dari tangan, bintil-bintil kecil dan besar seperti bisul tumbuh merata, kaki hingga ke muka.

Disebabkan penyakit itu, kawan-kawan yang datang melawat terkejut kerana hampir tidak mengenalinya lagi. Akibatnya, Niza terpaksa berhenti kerja. Dia malu untuk berhadapan dengan kawan sepejabat.

Memang ada yang bersimpati tapi ada juga yang mengejek. Ramai yang menyindir di belakang, tapi ada juga yang tanpa rasa bersalah mengaibkannya secara berhadapan.

Dua tiga tahun berlalu, penyakit Niza bertambah parah. Sehelai demi sehelai rambutnya gugur hingga hampir botak. Rambut yang lembut mengurai menjadi jarang hingga menampakkan kulit kepala yang memutih. Keadaannya itu sangat menyedihkan kerana usia awal 30an, rambutnya seperti wanita berumur 90an. Seperti daun getah luruh di musim panas, semakin hari semakin banyak rambut Niza gugur. Dalam waktu yang sama, kuku tangan dan kakinya juga menjadi lebam. Daripada biru, ia bertukar kehitaman seperti di penuhi darah beku.

“Tiap hari, dia termenung. Dia mengeluh, kenapalah dia sakit macam ni. Kenapa dia, bukan orang lain? Apa salah dia? Kasian betul saya tengok,” kata Arifin. Wajahnya sayu

“Hidup kami pun jadi tak terurus macam dulu”.

Di sebabkan doktor tempatan gagal menyembuhkan penyakit Niza, Arifin membawa isterinya ke Singapura. Hampir sebulan mereka di sana dan banyak wang di habiskan namun pulang dengan hati kecewa. Doktor di negara itu juga tidak dapat mencari penawar keadaan penyakit berkenaan.

“Sekarang ni, keadaan isteri saya dah bertambah teruk. Bila malam saja dia meraung, meracau dan menangis-nangis. Jadi, saya harap ustaz dapatlah tolong serba sedikit sebab dah habis ikhtiar saya mengubatnya cara moden,”tambah Arifin.

“InsyaAllah.” Balas saya.

Tapi saya mula terasa pelik. Perasaan ingin tahu mula bercambah kerana berdasarkan pengalaman, kata-kata yang diluahkan semasa seseorang yang meracau dapat membantu kita merawatnya. Ini kerana semasa meracau itulah dia meluahkan segala yang terbuku di hati.

“Apa yang dia cakap masa meracau tu?”

“Macam-macam ustaz. tapi ada waktunya dia minta ampun maaf daripada saya. Saya tanya kenapa? . Dia tak cakap, Cuma minta maaf saja. Yalah. orang dah sakit memang macam tu,”kata Arifin.

Saya cuma mendiamkan diri. Mengiakan tidak, menggeleng pun tidak. Setelah berbincang lama, dia meminta diri . Sebelum pulang, saya berjanji untuk ke rumah Arifin pada malam esoknya.

“Datang ya, ustaz . Saya tunggu,”katanya sambil mengangkat punggung.

Dia kemudiannya melangkah lemah meninggalkan pejabat saya. Seperti yang dijanjikan, saya sampai ke rumahnya selepas isyak.

“Jemput masuk ustaz,”Arifin memperlawa sambil membawa saya ke sebuah bilik.

“Dia baring dalam bilik ni. Ustaz jangan terkejut pula tengok muka dia. Orang rumah saya ni sensitif sikit,” bisiknya sebelum kami masuk ke bilik berkenaan.

Sebaik pintu di buka, kelihatan seorang wanita berselimut paras dada terbaring mengiring mengadap ke dinding.

“Za. Ni Ustaz Nahrawi datang,”kata Arifin perlahan sambil memegang bahu isterinya. Dengan lemah, Niza menoleh. MasyaAllah memang keadaan Niza sangat menyedihkan . Wajahya penuh dengan bintil-bintil yang menggerutu. Matanya terperosok ke dalam manakala tulang pipi membojol seperti bongkah batu yang membayang dipermukaan tanah. Badannya pula kurus cengkung dan kepala separuh botak menandakan dia sudah lama menderita. Niza cuma tersenyum tawar memandang saya. Saya dekati dia dan selepas lima minit meneliti keadaannya, saya panggil Arifin ke sudut bilik.

Dengan suara separuh berbisik, saya bertanya;”Pin, saya nak tanya sikit, tapi sebelum tu minta maaflah kalau nanti awak tersinggung”.

“Tak adalah,ustaz. Tanyalah, saya tak kisah,” jawab Arifin.

“Err,. dari mana datangnya bau yang.” soal saya, tapi tak sanggup nak menghabiskannya. Bau yang saya maksudkan itu agak busuk.

“Ooo. mmm, dari alat sulit dia,”kata Arifin perlahan.

“Keluar lendir bercampur nanah.”

Saya tidak memanjangkan lagi topik itu kerana tidak mahu memalukanArifin dan isterinya. Lagi pun tidak manis untuk bertanya tentang hal- hal yang seperti itu.

Sebelum kami duduk semula di sisi Niza, saya memberitahu Arifin, kadangkala di timpa penyakit sebegini sengaja di turunkan balasan oleh Allah kerana ada melakukan dosa atau derhaka kepada ibu atau bapa. Lantas saya bertanya, adakah Niza sudah meminta ampun daripada ibu bapanya.

“Sudah ustaz. Dengan emak dan ayah nya saya pun sudah.”

“Kalau macam tu, baguslah,”kata saya.

Setelah merawat Niza dengan doa dan ayat yang dipetik dari al-Quran, saya meminta diri. Sebelum itu saya nasihatkan Arifin dan Niza serta keluarga mereka supaya bersabar dengan ujian Allah.

“Sama-samalah kita berdoa supaya dia sembuh,” kata saya sebelum meninggalkan rumah Arifin.

Sudah ketentuan Allah, rupa-rupanya keadaan Niza menjadi bertambah parah. Perkara ini saya ketahui apabila Arifin menghubungi saya beberapa minggu kemudian. Menurut kawan saya itu, isterinya kini kian teruk racaunya.

Memang benar. Bila saya menziarahnya petang itu, Niza kelihatan semakin tenat. Sekejap-sekejap dia meracau yang bukan-bukan. Malah saya pun tidak dikenalinya lagi.

Sebelum pulang saya menasihatkan Arifin supaya melakukan solat hajat memohon ke hadrat Ilahi supaya menyembuhkan isterinya. Nasihat saya itu dipatuhi namun beberapa hari kemudian Arifin menalifon lagi. Kali ini suaranya lebih sedih, seperti hendak menangis.

“Ustaz,”katanya,

“Sekarang barulah saya tau kenapa dia jadi macam tu”

“Kenapa?”pantas saya bertanya…

“Sejak dua tiga malam lepas, dia minta ampun daripada saya dan ceritakan segala-galanya”. Arifin menyambung ceritanya;

Malam itu saya terkejut sebab semasa meracau isteri saya minta ampun kerana telah mengenakan ilmu kotor kepada saya. Kata Niza, dia telah memasukkan darah haid dan air maninya ke dalam makanan saya.

Saya tanya “Kenapa?”

Dia jawab, supaya ikut kata-katanya dan tak cari perempuan lain.

“Tambah saya kesal, selepas itu dia meminta ampun pula kerana telah berlaku curang kepada saya. Kata Niza, dia lakukan perbuatan tu selepas saya ditundukkan dengan ilmu hitam.”

Saya tanya, masa bila awak buat? Dia jawab semasa ketiadaan saya, tidak kira lah semasa saya bertugas di luar daerah. Semasa keluar seorang diri, dia telah membuat hubungan sulit dengan beberapa lelaki.

“Niza sebutkan nama lelaki-lelaki itu, tapi saya tak kenal. Kata Niza, hubungan mereka bukan setakat kawan saja, malah sudah ke tahap zina. Kerana itu dia minta berbanyak-banyak ampun daripada saya.

Dia minta saya maafkan.”Saya tak sangka betul, ustaz. Madu yang saya beri, racun yang dibalasnya. Patutlah selama ini bila berdepan dengan dia saya jadi hilang pertimbangan. Saya jadi lemah, rasa diri saya kerdil, takut nak membantah. Sudahlah begitu, dia jadi perempuan.” Kata Arifin tanpa sanggup menghabiskan kata-katanya. Termenung saya mendengar ceritanya itu.

Tidak saya sangka Niza sanggup berkelakuan demikian kerana Arifin bukan orang sebarangan. Arifin berpelajaran agama dan setia kepada isterinya. Budi bahasa pun elok.

“Kalau sudah begitu bunyinya, saya rasa awak maafkanlah dia,”kata saya.

Selain itu saya mencadangkan kepada Arifin supaya merelakan isterinya pergi.

Kata saya, mungkin nyawa isterinya itu terlalu sukar meninggalkan jasad kerana dia mahukan keampunan daripada suaminya terlebih dahulu.”

Lagipun, dia sudah terlalu menderita, sampai badan tinggal tulang, kepala pun dah nak botak. Doktor pula sudah sahkan penyakit dia tidak dapat disembuhkan lagi. Jadi, pada pandangan saya, daripada dia terus azab menanggung seksaan sakaratulmaut, adalah lebih baik kalau awak relakan saja dia pergi.

Saya tau ia susah nak di buat, tapi keadaan memaksa.”

“Ampunkan dia?” Arifin bertanya balik.

“Dia dah derhaka dengan saya, buat tak senonoh dengan lelaki lain, kenakan ilmu sihir kepada saya, ustaz mau saya maafkan dia?”tingkah Arifin dengan suara yang agak keras.

Mungkin dia terkejut.

“Ya. dia pergi dengan aman dan awak pula dapat pahala,” jelas saya. Saya terus memujuknya supaya beralah demi kebaikan isterinya. Saya katakan, yang lepas itu lepaslah. Lagi pun Niza sudah mengaku dosanya, jadi adalah lebih baik Arifin memaafkannya. Mungkin dengan cara itu Niza akan insaf dan meninggal dengan mudah.

“Takkan awak nak biarkan dia menderita? Awak nak pukul dia? Maki dia? Tak ada gunanya. Maafkan saja dia dengan hati yang benar-benar ikhlas,” jelas saya.

Setelah puas memujuk, akhirnya Arifin mengalah juga. Lalu saya nasihatkan supaya dia bacakan surah Yasin tiga kali dan ulangkan ibu Yasin (salaamun qaulam mirrabir rahim) sebanyak tujuh kali.

“Buat malam ni juga. Lepas itu tunaikan solat,” kata saya. Seminggu kemudian Arifin menelefon saya. Dengan sedih beliau memaklumkan isterinya sudah meninggal dunia. Tambah kawan saya itu, Niza pergi tanpa sesiapa sedari kerana ketika itu dia sedang menunaikan solat Isyak. Bila kembali, dia lihat isterinya tidak bernyawa lagi.

“Tapi Alhamd ulil lah, sebelum pergi dia sempat minta ampun daripada saya sekali lagi kerana menderhaka. Marah, memang marah, tapi bila dia pegang tangan saya sambil menangis dan kemudian minta ampun, tidak sanggup juga rasanya untuk membiarkan dia pergi dalam keadaan tanpa kemaafan daripada saya. Ustaz, saya dah ampunkan dia.

“Namun demikian, kata Arifin, lendir dan nanah busuk masih lagi mengalir daripada alat kelamin Allahyarham isterinya itu sehinggalah mayatnya dikebumikan.

Kepada wanita, kutiplah pengajaran dari cerita ini. Kepada lelaki, hati-hatilah dalam memilih isteri, jangan pandang hanya pada rupa.