Friday, 9 December 2011

Menatang in My Life

Assalamualaikum dan salam 1samun..

Rini wa nak cite sal menatang. Menatang yang wa respek dalam idup wa. Ada 3 jenis menatang yang wa betul teruja bila tengok. Pertama, kunang-kunang atau dalam bahasa inggerisnya kita panggil firefox firefly. Wa teruja tengok kunang-kunang ni dari kecik lagi, sebab menatang ni ada sistem pencahayaan sendiri. Lampu ceross geriliss..Hebat betul menatang ni. Lagi hebat Allah yang mencipta beliau. Subhanallah...


Menatang kedua yang wa teruja ialah lintah. Pertama kali wa jatuh cinta dengan lintah ni wa ingat masa wa ukur 5 taun. Arwah datuk wa bawak wa gi mandi sungai. Tengah syok berendam dan berkubang, wa rasa ada sesuatu yang mengusap-ngusap kulit peha wa yang gebu secara romantik dan secara serius. Memula rasa geli-geli gitu, pastu rase fenik apabila benda yang menggoda-goda peha wa tu rupenye seekor lintah yang lagi gebu dari kulit wa yang memang gebu. Apa lagi, wa menjerit dan menangis secara berganti-ganti lah sebagai satu simbol meminta pertolongan. Terpaksa arwah datuk wa gunekan pisau untuk removekan menatang degil tu dari kulit. PErrgghh, meleleh-leleh darah.. 

Apa yang respeknye? Hehe, ekceli wa respek lintah ni sebab dia takde kaki, takde tangan, takde mata tapi mampu mengepau darah manusia dan segala jenis mamalia lain.


Binatang ketiga yang wa respek ialah Kambing. Yang ini tak ada penjelasan kenapa wa suka kambing. Dari kecik sampai sekarang wa suka kambing tapi tak pasti mana kehebatan kambing ni. Cume yang pasti kambing ialah seekor menatang yang malas mandi !


Apapun kan, semua makhluk yang dicipta Allah ada kepentingan masing-masing dalam sistem dunia ini. Hatta seekor nyamuk sekalipun, ianya penuh dengan rahsia penciptaan alam ini. Subhanallah.

SAYANGILAH MENATANG.

1 comment: