Thursday, 29 September 2011

Bila Diri Disayangi

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat rakan-rakan mangsa samun. Hari ini haa, wa tak mau celita celita bodoh ya adui. Wa mau serius, serius nya pun. Lu kalau tarak suka lu buat laa suka-suka hati hati.

Ini hali ha, wa mau celita maksud lagu. Perrggh, lu olang wa tau suka layan lagu-lagu lok kapak zaman-zaman 90 an kan. Itu pun kalau lu olang membesar di era 90an la. Kalu lu olang lahir tahun 2009, lu olang layak layan lagu Twinkel twinkel litel sta ja laa kan.

Layan luuu....


Sedap lagu nyanyian Amir Ukays nih. Tapi kan lu pernah terpikir ke apa yang nak disampaikan oleh penulis lirik lagu ni? Layan jiwang memang lagu ni untuk kekasih. Wa pon sama. Zaman dulu-dulu layan lagu ni sebab lirik dia jiwang. Macam rintihan seorang kekasih kepada kekasih.

memang benar, Ia adalah manifestasi jiwa seorang kekasih kepada kekasih tetapi kekasih ABADI iaitu Sang Pencipta, Sang Penguasa dan Sang Pengatur segala urusan di muka bumi ini.


Terdengar bisikan mesra,

kalimah keramat bermentera,
bermula siang berakhir malam ku,
tak akan ku jemu menyebut namaMu.

Kalimah keramat bermentera, apa tu?
Wa rasa ianya BASMALAH, atau kita sebut Bismillahirrahmaanirrahim.
Sebagai permulaan untuk sesuatu pekerjaan. Sebagai permulaan siang terang, penutup gelita malam.


Tiada batasan waktu,

tiada tempat mu tertentu,
di gunung di lembah di darat di air,
siapa pun hamba,
keikhlasan doa keagungan kasih,
merubah takdir,

Mesej yang sangat jelas untuk lu dan wa memahami..
Tiada batasan masa, waktu dan tempat, Engkau ada dimana-mana Ya Allah. Aku disini tetap hamba MU, mengharap belas ehsan dari MU. Kerana Engkau menentukan segala-gala. Diriku hanya mampu berdoa, kerana takdir Engkau yang menentukan.


Bila kusedari diri disayangi,

langkah kaki ini semakin berani,
bila terkeliru kuucap namaMu,
terasa diriku kembali dipandu,

Aku sedar yang diriku masih disayangi MU. Membuatkan aku semakin yakin dan pasti. Membuatkan jasadku semakin bertenaga atas nama keyakinan. Kadangkala kekeliruan itu hadir, kesesatan hampir mendekati roh. Namun atas namaMU, diriku berada dilandasan yang tepat.
 dan panduan hidup telah Engkau sediakan selengkap-lengkapnya.

Rangkap dan keseluruan lagu ini juga wa rasa merujuk kepada surah Al-Fatihah yang membawa maksud;

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.
Segala puji bagi Allah, Tuhan yang mentadbir sekalian alam.
Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.
Yang Menguasai hari pembalasan.
Engkau sahaja (Ya Allah) Yang kami sembah, dan kepada Engkau sahaja kami memohon pertolongan.
Tunjukkilah kami jalan yang lurus.
Iaitu jalan yang orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang dimurkai keatas mereka, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.


Engkau yang pertama tiada akhirnya,

aku dalam kegelapan Engkaulah cahaya,
izinkahlah aku menumpang disini,
dibawah naungan kasih dan sayangMu,
ku berserah diri.....

Engkau pertama tiada akhir. Sifat Allah, iaitu tiada permulaan tiada pengakhiran. Izinkan aku menumpang di bumi pinjaman dariMU ini. Di bawah limpahan rahmat dan keberkatan serta rezeki yang Engkau kurniakan.

AKU BERSERAH DIRI, itu lah makna ISLAM.

4 comments:

  1. lagu nih lah yg slalu wendy karok..sdey..

    ReplyDelete
  2. emmmmmm hebak! satu kupasan yang menyentuh hati..wa caya sama lu....! ganah demo :-)

    ReplyDelete
  3. lagu memang ada isi..

    tu stended utk 90's sbb penulis lirik dorg banyak membaca

    dan audiens masa tu suka lirik yg berpuisi, berbeza dgn sekarang "dari musim durian hingga ke musim rambutan, tak jua aku temukan" haha

    karya loloq, m nasir, dan Kevin utk XPDC mmg ada isi

    nang mati nang..kui mati kui

    ReplyDelete