Sunday, 25 September 2011

Arif Budak Yang Baik


Di sebuah kampung yang diberi nama Kampung Talam Belulang, 
tinggallah satu keluarga bahagia terdiri daripada Papa, Mama dan anak tunggal mereka iaitu Arif.

Arif ialah seorang budak umur 5 tahun setengah yang sangat hiper aktif ataupun bahasa Kuala Krai dipanggil 'buah' atau buas. Tapi tak bermakna Arif boleh digolongkan dalam golongan spesis mamalia buas sepertimana harimau mahupun singa beruang.

Kenakalan Arif seringkali memeningkan kepala Papa. Kerapkali perbuatan Arif dikhalayak ramai mengundang kemarahan Papa dan Mama. Di rumah senang cerita je, kalau buat perangai, cubitan dan godaman sayang pasti akan diterima. Tapi kalau di luar berhadapan masyarakat, Papa akan menggunakan teknik lain. Jelingan tajam saja sudah cukup untuk menggerunkan Arif. 

Jika bershoping di pasaraya, Arif mempunyai hobi iaitu mengambil apa-apa saja benda yang dia suka. Jika disedari oleh Papa disusuli dengan jelingan maut beliau, Arif perlahan-lahan akan meletakkanya kembali ke tempat asal. Itulah dia Arif....

Suatu hari, Papa membawa Arif bersolat tarawih di sebuah masjid. Oleh kerana jemaah di masjid pada hari itu tak ramai, mereka dua beranak dapat laa bersolat di saf paling depan. Dah la paling depan, belakang pulak Tok Imam. 

Dipendekkan cerita, rakaat pertama berlalu dan Imam bangun berdiri setelah sujud. Di mata Arif, ada sesuatu yang tidak kena. Dia memandang tepat ke arah bontot Tok Imam. Kain pelikat Tok Imam terselit di celah-celah bontot beliau. Pada perkiraan Arif, sesuatu harus dilakukan untuk menyelamatkan Tok Imam. Setelah berfikir panjang, Arif perlahan-lahan menghulurkan tangannya dan menarik kain yang terselit di celahan itu. Lega Arif, kerana beliau telah berjaya menyelamatkan Tok Imam dari mendapat malu.

Perbuatan Arif rupa-rupanya disedari oleh Papa. Masa tu Papa dah tak khusyuk dah. Dilontarnya satu jelingan tajam dan maut ke arah Arif. 

Arif sedar yang dia sedang distering oleh Papanya. Kalau Papa jeling macam tu, mesti ada yang salah. Mesti ada yang tak betul di tempat yang tak betul. Kirenye perbuatan dia tadi salah laa ye. Kene betulkan balik nih..

Lantas, menggunakan jari jemari beliau, Arif mencucuk bontot Tok Imam untuk meletakkan kembali selitan kain di celahan yang sepatutnya seperti tadi...

TERSENTAK TOK IMAM !

7 comments:

  1. kah-kah-kah!!!! ganah sunggoh citer demo ni....kelakar! Arif-arif! Kawe pun ada anak buah nama Arif, harap dia tak wak gitu lah! :-)

    ReplyDelete
  2. arif memang seorang anak yang menghormati papa nya..tahniah papa arif sbb mendidik anak dgn betul

    ReplyDelete
  3. SOM:
    hehehe..cito sunggoh nih. berlaku satu ketika dulu.. hahaha. tengok mmolek anok buoh demo terr.. jange sapa cocok punggung oghe kokse.. kahkahkah

    ALLC:
    hehehe.. Arif anak yg soleh. Dengar cakap.

    ReplyDelete
  4. HAHAHAHA !
    ngekss sungguh budok tuh !
    mujo xdp anok buoh ag kto
    keh3

    ReplyDelete
  5. Hahahahahahaha.............mltop pewot..
    law pak imam 2 ade latah kecoh masjid d btnya hahaha..

    ReplyDelete
  6. hahahahhaaa...adesss~ saket perot.. pnyamun!!anda buat sndiri ke cite ny...suka3!

    ReplyDelete
  7. Ratna:
    Jago anok demo tuh.. hahaha

    Ain:
    Pak Imam tu profesional.. sempat kaver...

    baby mea:
    hahaha, wa tulih sdiri la amoii... walaupon wa penyamun, wa reti kredit laa kalo atikel wa samun.. kehkehkeh...

    ReplyDelete